Analyse: Er Rouhani en Shāmlū (”Tolver”)?

Fra Flashtrafficblog/
24. juni 2013.

Irans nyvalgte Præsident takkede Mahdi for sin sejr.

[Foto: En stor Iransk avis rapporterer, at Rouhani takkede Den Tolvte Imam for sin sejr]

Trods de Vestlige mediers insisteren på, at Irans nyvalgte Præsident, Hassan Rouhani, er "moderat" og "reformvenlig," er beviserne klare: Rouhani er faktisk en højtstående radikal Shia-gejstlig, der fundamentalt er enig med terroristerne og Ayatollah Khameneis repressive politik. Han er en trofast støtte af denne politik. Rouhanis søn begik angiveligt selvmord på grund af den skam, han følte over, at Rouhani gav Khameneis onde vej så megen støtte.

Mit centrale spørgsmål siden det manipulerede valg er, om Rouhani deler den øverste leders eskatolog, nemlig, er Rouhani en Shāmlū ("Tolver")? Mener han, som Khamenei gør, at tidernes ende er kommet, at Den Tolvte Imam (eller Mahdi) når som helst kan vise sig for at ødelægge vantroen og indføre et Globalt Islamisk kalifat, og at Irans regime kan og skal fremskynde deres såkaldte Messias’ komme ved at tilintetgøre Amerika (som, de finder, er den "Store Satan") og Israel (som, de finder, er den "Lille Satan")?

I 2008 var Rouhani skarpt kritisk overfor Ahmadinejads offentlige erklæring vedrørende eskatologien og Mahdi. Det førte nogle analytikere til den konklusion, at Rouhani ikke delte Ahmadinejads overbevisning. Men det var ikke nødvendigvis tilfældet.

Overvej et alternativt scenario: Rouhani er uddannet som Shia-gejstlig. Som sådan, tror han helt sikkert på Den Tolvte Imam. Hvad mere er, Khamenei og regimet godkendte, at han stillede op til præsidentvalget, men forbød 686 andre kandidater (herunder Rafsanjani) at stille op.

Således har Rouhani sikkert samme væsentlige teologi og eskatologi som den øverste leder. Hvis dette er sandt, så var Rouhani's problem med Ahmadinejad sandsynligvis ikke, at Ahmadinejad troede på Mahdien, men at Ahmadinejad ikke var en uddannet præst, men kom med alle former for vilde påstande om den forestående Mahdis udseende. Han syntes at bringe dette emne i miskredit, selvom den øverste leder og Rouhani betragter det som dyrebart.

Jeg har endnu ikke fundet meget, som Rouhani har skrevet eller sagt om sin overbevisning vedrørende ”Den Tolvte” Mahdi og Shia-eskatologien, så jeg kan endnu ikke sige endeligt, hvad han tror, eller hvordan eskatologien former hans verdensbillede.

Når det er sagt, er der i de seneste dage en stor nyhed i Iran, som lyder, at Rouhani tillægger Mahdien sin sejr.

"Irans nyvalgte præsident, Hassan Rouhani, tilskriver i en erklæring Den Tolvte Imam, Mahdi, sejren den 15. juni - en erklæring med ildevarslende overtoner om det Islamiske regimes søgen efter atomvåben," rapporterer den tidligere Iranske CIA-agent, Reza Khalili, baseret på en offentlig rapport fra Teheran.

"Shiiterne mener, at ved tidernes ende vil Den Tolvte Imam, en profet fra det 9. århundrede, genopstå med Jesus Kristus ved sin side, dræbe alle vantro og hejse Islams flag i alle fire verdenshjørner. Mange analytikere tror, at Iran søger atommagt for at frembringe dette "Armageddon."

"Det politiske valg skyldtes venlighed fra den sidste Islamiske Messias [Mahdi]," sagde Rouhani i fredags.

"Kayhan News”, regimets vigtigste medie og talerør for den øverste leder, Ayatollah Ali Khamenei, havde en central overskrift i lørdags med Rouhanis erklæring: ”Denne sejr og den episke saga kommer uden tvivl på grund af en særlig venlighed fra Imam Zaman (Mahdi) og de foranstaltninger, der træffes af den øverste leder, især hans vejledning og ord. … Uden hans administration er det ikke sikkert, at det Iranske folk ville opleve en sådan glædesdag," sagde Rouhani.

«Jeg er så glad for, at der er en følelse af glæde i vort samfund, og at valget fandt sted i måneden Shaban [den 8. Islamiske måned, som repræsenterer mod og velsignelser], som er sejrens måned.»

Er det muligt, at den øverste leder har insisteret på, at Rouhani kom med denne erklæring, fordi Khamenei er så hengiven en Shāmlū (”Tolver”), selvom Rouhani ikke er det? Ja, det er muligt.

Det er også muligt, at Rouhani er ligeså dybt hengiven en Shāmlū (”Tolver”) som Ayatollahen, men mere forsigtig med sine ord end Ahmadinejad.

Tiden vil vise det, men dette er en historie, der er værd at holde nøje øje med.